Heb jij jouw geld geïnvesteerd in een webshop, maar kom je erachter dat er nog niet genoeg geconverteerd wordt op de producten die jij graag verkocht zou willen hebben? Wellicht lopen jouw nieuwe en terugkerende bezoekers tegen knelpunten aan op jouw webshop. Verwijzen alle buttons naar de juiste landingspagina’s? Staan alle knoppen op de juiste hoogte op de webshop? Is jouw productpagina overzichtelijk en logisch ingedeeld? Dit zijn allemaal aspecten die komen kijken bij conversie optimalisatie. Ook wel CRO genoemd. In deze blog leggen wij jou uit wat CRO precies inhoudt, hoe je het zelf kan uitvoeren of juist kunt uitbesteden.
Wat is conversie optimalisatie?
Nadat jij geïnvesteerd hebt in een webshop en hosting wil je natuurlijk dat deze zo snel mogelijk onder de aandacht van jouw doelgroep komt. Zonder online marketing een webshop zonder bezoekers en zonder een goede webshop betaal je onnodige online marketing kosten. Daarom is het op orde hebben van beide facetten van essentieel belang. Conversie optimalisatie is onderdeel van eén van de vele disciplines die online marketing kent. Met conversie optimalisatie verplaatst je je in het perspectief van een bezoeker, en probeer je te ondervinden waar eventuele knelpunten zouden kunnen liggen voor het doen van een aankoop. Dit doe je niet zomaar uit de losse pols, maar vereist een duidelijk stappenplan.
Het stappenplan voor CRO
Voordat jij wijzigingen aan de website doet, begin je met een duidelijke doelstelling. Welk probleem wil jij oplossen en hoe kan je dit regelen? Heb jij bijvoorbeeld weinig conversies op een specifieke categorie- of productpagina, dan is het belangrijk dat je je afvraagt waar dit aan kan liggen. Een oplossing voor dit probleem doe je door data te verzamelen van het zoekgedrag van jouw klanten. Dit kan met heatmapping, interviews of klik- en scroll gedrag. Hier zijn verschillende tools voor om je bij te helpen.
Kan ik CRO zelf uitvoeren als ondernemer?
Uiteraard valt alles aan te leren, ook conversie optimalisatie. Toch vereist dit veel leerwerk. Het beste zou zijn om een online marketingbureau te benaderen. Een online marketing bureau heeft veel ervaring met het testen en het verzamelen van data. Ook voor webshop beheer is dit een goede optie. Een webshop laten maken bij Triple Pro is een goed voorbeeld van een bureau die zowel webshopbeheer als online marketing vertegenwoordigd.