Essentiële Excel-functies die iedereen zou moeten kennen

Excel is één van de meest gebruikte programma’s ter wereld. Het wordt veelal ingezet voor financiële planning of data-analyses. Maar Excel kan nog veel meer dan dat! In deze blog leggen we 5 essentiële Excel-functies uit die iedereen zou moeten kennen. Zo maak je gemakkelijker en sneller analyses of bereken je efficiënter je budget. Veel succes met het leren van deze handige functies! Doe een cursus excel om ze nog sneller onder de knie te krijgen.

1. Functie: CELVERWIJZINGEN

Excel is een uitstekend programma voor het verwerken van grote hoeveelheden gegevens. Een van de redenen waarom dit zo is, is dat je in Excel gemakkelijk celverwijzingen kunt maken. Dit betekent dat je de inhoud van een bepaalde cel kunt kopiëren naar een andere plek in het document, zonder dat je de gegevens handmatig hoeft over te typen. Dit bespaart heel veel tijd en is erg handig als je bijvoorbeeld veel berekeningen moet maken op basis van dezelfde gegevens.

2. Functie: SORTEREN EN FILTEREN

In Excel kun je ook gemakkelijk gegevens sorteren en filteren. Dit is heel handig als je snel een overzicht wilt krijgen van bepaalde gegevens. Bijvoorbeeld als je wilt weten hoeveel producten je in totaal hebt verkocht of welke klanten de meeste bestellingen hebben gedaan. Je kunt ook aangeven dat je alleen bepaalde gegevens wilt zien, bijvoorbeeld alleen de verkopen van een bepaald product of klant.

3. Functie: AUTOSOM

In Excel kun je gemakkelijk sommen maken van een rij of kolom met gegevens. Dit doe je door de functie Autosom te gebruiken. Autosom betekent automatische som en het is eigenlijk heel simpel: je selecteert de cel waarin je het totaal wilt laten uitvoeren en typt vervolgens =som(. Vervolgens selecteer je de cellen waarvan je de som wilt maken en druk je weer op enter. De uitkomst wordt dan automatisch berekend en in de cel geplaatst.

 

4. Functie: GEMIDDELDE

Net zoals bij de functie Autosom, kun je in Excel ook eenvoudig het gemiddelde van een rij of kolom met gegevens berekenen. Dit doe je door de functie Gemiddelde te gebruiken. Je selecteert hierbij opnieuw de cel waarin je het gemiddelde wilt laten uitvoeren en typt vervolgens =gemiddelde(. Vervolgens selecteer je de cellen waarvan je het gemiddelde wilt berekenen en druk je weer op enter. De uitkomst wordt dan automatisch berekend en in de cel geplaatst.

5. Functie: MAXIMUM EN MINIMUM

In Excel kun je ook snel het hoogste of laagste getal uit een rij of kolom berekenen. Dit doe je door de functie Maximum of Minimum te gebruiken. Je selecteert hierbij weer de cel waarin je het resultaat wilt laten uitvoeren en typt vervolgens =maximum of =minimum. Selecteer vervolgens de cellen waaruit je het hoogste of laagste getal wilt berekenen en druk je weer op enter. De uitkomst wordt dan automatisch berekend en in de cel geplaatst.

Wil je meer weten? Neem dan eens een kijkje bij www.learnit.nl.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *